browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Egypten, Marsa Alam

Posted by on 2009-04-10

Vintersemester

Hemma igen sedan ett bra tag, och verkligen dags att skriva lite om vår senaste resa; en februarivecka i egypten.

Vi hade egentligen inte tänkt att resa någonstans i vinter utan spara pengar och semesterdagar till en längre sommarsemester, och kanske en långresa nästa år. Men vintern blev lång och jobbig (magsjuka och influensa mm, mm) och vi tänkte att vi behöver ett litet break från vardagen och lite sol och värme.

Egypten

Valet föll på Egypten, som har hyfsade temperaturer så här års och inte är alltför dyrt eller långt borta. Bara fem och en halv timmes flyg. Temperaturerna ligger på ca 20-25 grader på dagen, med ganska kyliga kvällar. I havet är det ca 22-23 grader.

Marsa Alam är en ny charterdestination för svenska resenärer, och Apollo började köra dit först i höstas.  Det är i praktiken bara öken och hav och några hotell. Men korallreven ska vara finare än i t.ex. Hurghada och Sharm el Sheik. Vi valde ett all-inclusive-hotell eftersom det ändå inte finns så mycket annat än just discount oakley hotellet här. Tanken var väl att vi bara skulle sola, bada, snorkla, dyka och slappa. Egentligen inte riktigt vår stil, men man måste ju prova det oxå…eller?

Resan dit

Så söndagen den 22 Februari var det äntligen dags, väskorna packade och klockorna ringer redan 03:30. Jäääsp. Vi packar allt i bilen och bär ut en halvsovande Saga till en uppvärmd bil. Parkerar på långtidsparkeringen Lindskrog och blir skjutsade till terminal 5. Planet körs av SAS och är av någon lite mindre modell (kan inte så mycket om flygplan). Saga är riktigt uppspelt och tycker det verkar spännande att titta på alla flygplanen genom fönstren.  Jag (Tobbe) var ganska förkyld så jag trodde jag skulle få problem med öronen på planet, men det gick bra, kanske tack vare nässprej och några speciella öronproppar, kallade earplanes, som ska hjälpa till med tryckutjämningen. Det fungerade iaf hyfsat. Earplanes kan köpas på apoteket.

Även Saga klarade öronen utan några som helst problem, vilket vi är tacksamma för. Även hon fick nässprej och åt välling vid start och landning. Överhuvudtaget är det imponerande hur bra hon klarade av hela resan. Så lugn och förstående. Hon tyckte möjligen att landningen var lite läskig för hon höll både mig och Pethra hårt i händerna. Det kändes som det gick snabbt att flyga ner hit.

Marsa alam

Marsa alam’s flygplats är liten och det gick smidigt att komma ut till transfer-bussen som tog oss till hotellet (Calimera Habiba) på ca en halvtimme. Hotell-området är verkligen stort och består av en mängd bungalow-aktiga hus och tvåvåningshus i väldigt speciell stil. Intill ligger systerhotellet Kahramana som är nästan lika stort. Men det är också allt som finns här, förutom en tillsynes oändlig öken och röda havet.

Hotellet

Vårt rum är fint och ligger i markplan, med stort badrum, uteplats med utsikt över en av poolerna. Det har som alla andra hus här ett kupoltak i tegel och takhöjden är nog minst tre ray ban sunglasses meter. Saga får en egen barnsäng med teenage-ninja-turtles motiv. Det är nära till receptionen, en av poolerna och en bar. Men ca 5-10 minuter att gå till huvudrestaurangen och lite kortare till stranden.

Som vi läst på internet innan resan så är det verkligen många italienare här, säkert 80%. Och resten är företrädesvis tyskar, svenskar och britter. Här bor flera typer av människor; pensionärer och barnfamiljer är kanske dominerande, men även några ungdomar, ensamresande och sörmländska kommunalråd finns bland gästerna.

Ett ”aktivitetsteam” står för ”underhållningen” i form av olika träningspass och lekar och andra galenskaper för alla åldrar. Vi deltog naturligtvis inte i nån av dessa om nu nån skulle tro det.Vi bor på all-inclusive, visst. OK. Men nånstans måste man dra sin gräns och behålla lite av sin värdighet och oberoende. Hmmpf.

Sjuk

Jag hade ju känt mig sjuk redan innan vi åkte, och tänkte väl att med lite sol och värme skulle jag snabbt bli frisk. Så blev det inte. Jag blev sämre direkt. Svårt att andas och ont i halsen osv. Gick till hotell-läkarn redan på måndagen, och fick antibiotika. Det tog ett tag, men mot slutet av veckan var jag iallafall lite bättre. Fick dock inte dricka alkohol, vara i solen eller ens bada…ja ni förstår själva att mitt ute i öknen, vid havet finns det inte så mycket annat att göra då. Inte för att jag orkade så mycket ändå. Hoppas nu på att få ersättning från försäkringsbolaget (vi har nåt som heter Resplus som ska täcka ”förstörd semester”). Har ännu inte hört nåt från dem (TryggHansa) efter skadeanmälan så vi får väl se.

Maten

Maten här nere är inte direkt bra. Inte jättedålig heller men absolut inte bra. Det som ingår i all-inclusive är en bufférestuarant där man äter frukost, lunch och middag. Ibland har de temakvällar, annars serverar de div. olika rätter, alla ganska smaklösa. Speciellt bra kött saknas, annars inget jättefel på maten. Massor med färska grönsaker finns, men dem vågar man inte ta av pga magsjukerisken. Vi fegar lite. Det finns också en ”Pasta Corner”, men gissa hur lång kön var dit. Italienare är generellt ganska fästa vid sin egen kultur och då speciellt maten.

Två kvällar var vi och åt på betal-restauranger istället. Det finns en italiensk (surprise!) och en libanes. Först åt vi på italienarn, och den var helt klart kass. Bortkastade pengar. Senare såg vi att samma kväll var det amerikanskt tema i buffén, med hamburgare osv. Typiskt.
Den andra gången, på den libanesiska restaurangen, hade vi en trevlig upplevelse med tända ljus, god mat och bra service.

Abo Dabbab

Onsdagen gjorde vi en kort utflykt till en annan strand i närheten som hotellet äger/har tillgång till. Den heter Abo Dabbab. Hotellet har en gratisbuss som går dit ungefär varje hel timme under dagtid. Där kan man snorkla med sköldpaddor, dugong (sjöko) och fiskar och koraller på revkanterna. Själv var jag sjuk fortfarande och stannade på land i skuggan med Saga. Pethra lånade min våtdräkt och snorklade, men såg dock inga av de större djuren.

Delfiner

På torsdagen känner jag mig äntligen så pass frisk att vi ska ge oss av på en dagsutflykt från hotellområdet. Vi ska nämligen ut och snorkla med delfiner. Hoppas vi iallafall! Vi ratar Apollos egen utflykt, pga svindyra priser, och retar oss på att även Saga skulle få betala en bra slant. Samma/liknande utflykt kan istället bokas via dykcentret som finns på hotellet. cheap jerseys Det kostar nästan halva priset, ca 1400 tillsammans för en heldag på sjön.
Vi startar med att åka minibuss söderut. Vi åker ganska länge. När vi Cheap Oakleys kommer fram väntar båten, som är en ganska typisk dykbåt, med utrustning på akterdäck, torrutrymme inomhus och ett övre däck till 2/3 täckt av tak, med bänkar och bord. Saga får ta på flytvästen. Båten tar både snorklare och dykare.
Vi åker båt kanske en halvtimme, sen ankrar de vid det halvmåneformade revet ”Dolpin house reef”, som är nån form av naturreservat eller liknande. Det innebär att delfinerna har ett skyddat område dit ingen får simma in, och ett ännu större område dit inga båtar får åka.
Man måste också följa med en guide hela tiden, samt ha flytväst på sig.
Jag (Tobbe) tar den första av två turer. Vi åker först en liten bit i gummibåt, sen hoppar vi i och simmar.Vi ser efter ett tag delfinerna på avstånd (eller i alla fall deras ryggfenor som sticker upp ovanför ytan). YES, nu ska vi få simma med dom. Bara det att dom inte behagar komma ut till oss. De stannar hellre i sin fredade zon och retas…besvikelse. Vi simmar istället utmed revkanten och kollar på koraller och annat en lång stund. Jag plåtar lite med undervattenshuset till kameran som jag fick av Pethra Cheap Jerseys i födelsedagspresent i somras. Det är kul! Och riktigt bra snorkling. Nästan så bra att man kan komma över delfinmissen, men bara nästan.
Sen tillbaka till stora båten för lunch och vila. Nästa tur ska Pethra med och jag stannar på båten med Saga. Dom är bara tre stycken som ska med nu. Och nu är delfinerna mer tillmötesgående, och Pethras leende när hon kommer tillbaka på båten glömmer jag aldrig!
ALDRIG, grr!

Men det unnar jag henne såklart!
Saga fick också sin del av upplevelsen då hon fick syn på en rejäl jätte-muräna som simmade fritt i vattnet bredvid båten.

Fredag

Fredagen blir lugn och vi ligger och slappar på stranden, och badar med Saga i poolen. Det är den enda poolen som är uppvärmd. Det är ganska fullt. De andra är svinkalla och INGEN badar i dem.
Stranden är lång, grusig och det finns gott om solstolar och vindskydd. På ett ställe är det mer badvänligt, för där går korallrevet inte ända in till stranden. Man har helt enkelt tagit bort en bit av revet, hur man nu gör det. Inte så bra för havet, men å andra sidan, om man inte gjort så så hade folk vadat överallt PÅ revet istället.

Dykning

Lördag. Äntligen frisk nog att ge mig ner i röda havets djup går jag förväntansfull till frukosten, medan Pethra och Saga slöar i sängen! Sen går jag ner till dykcentret. Jag har bett att få dyka med en divemaster idag, dels för att jag inte är 100% säker på öron mm efter förkylning, dels för att det är första gången jag dyker i röda havet och behöver lite hjälp med att justera vikt osv.

Första dyket blir tillsammans med DM Mohammed på dykcentrets husrev, strax söder om hotellet. Vi går i från stranden, börjar med att jag får lite extra vikter av Mohammed (som dessutom visar sig vara utbildad advokat).  Sen följer vi botten ner till ca 15-16 meter där jag får lite problem med att tryckutjämna öronen, så vi stannar på det djupet och gör ett hyfsat bra dyk. En hel del fina koraller, krokodilfisk, drakfisk, anemone-fisk (nemo), stingrockor och massor med småfisk. Inte illa för att vara husrevet! Jag tar bilder med nya undervattenshuset till kameran, och det är hur kul som helst. Lite kallt dock, bara 18 grader i en kall ström. Mohammed tror det är nåt fel på dykdatorns temp-mätare, han har aldrig dykt så kallt förut…

Lastbilsflak tillbaka till hotellet och familjen, slöar och äter lunch tillsammans. Sen går jag tillbaka การเตรียมตัวหา till dykcentret för eftermiddagens dyk, som blir ett båtdyk, från RIB-båt.
Det är jag och Mohammed och en belgisk far och hans son. Efter att vi kittat ihop alla prylar och krupit i våra halvblöta våtdräkter, så drar båten iväg med oss utefter kusten. Det går snabbt, den lätta gummibåten har dubbla yamaha 85hk utombordar. Det går grov sjö och det gäller att hålla i sig så gott det går. Jag uppskattar att det tar ca 30 minuter tills vi är framme vid dykplasen, ”Egla Top”. På med masken och rulla i baklänges. Det är strömt och vi går ner snabbt. Fast jag kommer inte riktigt ner, utan får lite hjälp av divemastern. Väl nere är det svag motström och det märks på min luftförbrukning, man har ju inte direkt värsta kondisen…när jag har 50bar i tanken har Mohammed 140bar. Han signalerar att jag ska byta till hans ”octupus”, så jag gör det och håller mig nära resten av dyket, bunden som jag är av slangen. Vid säkerhetsstoppen byter jag tillbaka till egen luft, men efter ett tag börjar jag flyta upp, och försöker tömma västen, men det går för fort och jag når snart ytan. Lite för snabb uppstigning, men jag väntar på ytan, bara dumt att simma ner igen. När de andra kommer upp undrar de om allt är OK, men jag känner mig bara bra.
Under dyket som var till ca 22m såg vi lite muränor, stingrockor och diverse fiskar. Ganska bra dyk. Ungefär som första, fast synd att jag fick slut på luft och att jag missade säkerhetsstoppet! Foton finns förstår, jag älskar att fota under vattnet, även om jag har mycket att lära innan det blir någon högre kvalitet på bilderna. En ordentlig blixt hade inte heller skadat när man kommer ner lite djupare.

Hemresan

Hemresan går väl rätt bra. På arlanda är det snöstorm. Sen blir jag utskälld av nåt pucko som tycker att han har väntat längre än oss på minibussen till bilparkeringen, som jag tänker kliva in i. Det har han iofs också. Svensk kö-mentalitet, hur har jag kunnat glömma det efter bara en vecka utomlands?
På parkeringen startar inte bilen. Suck. Frågar efter hjälp i receptionen/kassan och de hjälper såklart till (gratis). Och bilen startar med lite batterihjälp.

Sammanfattning

Avslutningsvis kan man sammanfatta resan med inte helt kompletta plus och minuslistor.

Plus-listan:

• Inte mycket att göra
  • Sjuk
  • Blåsigt

Återkommer med bilder senare!

Dela gärna!

5 Responses to Egypten, Marsa Alam

1. mikaela

Jo problemet med nya städer är väl underhållning och sådant. tyvärr. hurghada och el gouna är inte alls tråkiga. snarare hinner man inte med allt som finns.

2. Camilla

Vi ska till SHARM EL SHIEKH I APRIL nästa år och jag är jätte nervös inför detta pga att det skett bombattentat! Sen vill ju även jag simma dem DELFINERNA:)

3. Encuctblencut-online

Tack for intiresnuyu iformatsiyu

4. Anna-Sara

Hej hej! Jag är en tjej på 20 år som jobbar med show och dans, en del utomlands. Nu har jag fått en jobbförfrågan om att jobba i marsa alam i ett aktivitetsteam. Man brukar inte få mycket info innan man åker utan får chansa ganska stort. Tänkte bara höra lite allmänt om stället och hur erat aktivitetsteam var..? Hur var standarden på showerna, vilka aktiviteter fans mm..? Tacksam för svar!:)

5. Tobbe

Hej Anna-Sara,
    Vi deltog aldrig i aktiviteterna som anordnades av aktivitetsteamet, men vi såg dem ofta och de verkade vara uppskattade av andra gäster.
    Det var många italienska och tyska gäster på hotellet, och de deltog gärna i olika träningspass och tävlingar av olika slag.
    Lycka till med jobbet.
    Det man ska veta är ju att det inte finns så mycket runt ikring hotellen i form av underhållning och restauranger, men gott om dykning och möjligheter till utflykter.