browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Phuket

Posted by on 2003-08-02

Tiden går och denna resa är snart slut, bara en vecka kvar. Känns tråkigt, skulle kunna vara ute mycket längre, typ hur länge som helst.

Fredag den 26 juli, efter en lång lat dag på stranden, gick vi på en matlagningskurs for att lära oss lite om det thailandska köket. Vi lagade en trerättersmiddag, vilken var den godaste thaimat vi hitills smakat, kan det ha berott pa de superba kockarna? Får se om någon vågar smaka när vi kommer hem.

På lördagen kom vi äntligen iväg till en efterlängtad resa ut till Ang Thong National Marine Park. Det var där som delar av filmen ”The Beach” spelades in. Vi paddlade kanot genom otroliga klippformationer, kom till tomma öde vita stränder och laguner. Otroligt vackert och spännande.

I söndags tog vi flyget till Phuket. Här på Phuket, närmare bestämt vid Kata beach, har vi bott på ett lyxhotell, åtminstone enligt våra kriterier. Vi bor i ett rum med havsutsikt och stor balkong. Hotellet har även tre pooler, vilket är underbart, eftersom vi annars bara badat i saltvatten.

Dessutom går det knappt att bada här även om stranden är både vacker och långgrund. För under regnperioden är det för höga vågor och farliga strömmar har på västkusten. Vi har dock vågat i några gånger men man känner sig inte så bekväm i vattnet när man kastas hit och dit.

Här vid Kata beach ar det rättsa lugnt så har vid lågsäsong. Det händer inte så mycket på kvällarna, sa vi har varit inne vid Patong beach några kvällar for att bland annat festa men även sy upp lite kläder. Så nu är vi tjusigare än ni någonsin sett oss!
Patong beach är annars värsta turisthålan, med allt vad en charterturist kan önska sig. Beachen är kanske mest känd for alla sina go-go barer där västerländska män roar sig med unga thailandska flickor och pojkar…. Äckligt!

I morgon åker vi pä en tvådagars utflykt till Khao Sok National Park på fastlandet, där vi ska trekka mm. Sen tillbaka till Phuket ett par dagar till innan det oundvikligen bär av hemåt, eller iallafall till Bangkok där vi ska shoppa loss innan vi kliver på planet till STHLM.