browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Ho Chi Minh City

Posted by on 2003-07-11

Det har hänt en hel del sen vi skrev sist. Låt oss börja från början. Lördagen den 5:e juli gjorde vi lite mer sightseeing och såg bl.a. Reunification Palace, med en intressant historia. Den 30:e april 1975, samma dag som Pethra föddes, tog de nordvietnamesiska styrkorna över palatset och det blev slutet for det delade Vietnam.Плиты мощения

Samma dag gick vi på en stor marknad och shoppade lite. Det var dock svårt att hitta något vettigt, för alla försäljarna slet och drog i en så att man inte fick en lugn stund. De tog tag i armarna och bokstavligen drog in en till deras ”butiker”. Vi tröttnade ganska snart. På kvällen åt vi på en av de många italienska restaurangerna som ligger i kvarteret där vi bor.

Dagen därefter åkte vi på en dagsutflykt till Cu Chi tunnlarna, där Viet Cong gerillan hade ett av sina starkaste fästen under kriget. De levde i små bunkrar sammanflätade av otaliga smala tunnlar i ett sinnrikt system som sträckte sig 250 kilometer genom underjorden. Där fanns stridsledningsrum, kök, bostäder, sjukhus och det har t.o.m. fötts barn där nere. Vi fick gå ner i en jordan retro 1 del av tunnlarna som har Cheap Jordan Sale breddats till den dubbla storleken for att även mer bastanta västerlänningar ska kunna uppleva klaustrofobin i dessa underjordiska, mörka gångar. Dessa bredare tunnlar var ungefar 80 x 120 cm. Vid tunnlarna kunde man även prova på att skjuta diverse olika automatvapen, vilket vi avstod, delvis pga den höga kostnaden – 1 US dollar per skott.

Tunnelnedgång i originalstorleken.

Var tunnelguide, som såg ut som en cowboy och var rätt skämtsam, berättade lite om Ho Chi Minh City. Här bor ca 7 miljoner (och 50.000 prostituerade enligt cowboyen), det finns 3 miljoner motorcyklar, och varje dag dör ca 10-15 personer i trafiken. Vi var förvånade att det inte var ännu fler med tanke på hur illa de kör har.

Innan vi kom till tunnlarna besökte vi även ett tempel tillhörande en sekt som kallar sig Cao Dai. När vi var där holl de en av sina fyra dagliga ceremonier som var minst sagt annorlunda. Under mässande musik och på givna signaler böjde de sina kroppar framåt och bad till sina tre gudar. Deras religion är ett axplock av olika religioner och västerländsk filosofi. Dock para inte de bästa bitarna.

Märklig ceremoni i Cao Dai-templet

I måndags åkte vi på en tvådagars tur ner till Mekongdeltat. Tillsammans med ett gäng andra turister packades vi in i en liten buss och togs med till diverse olika turistställen. Vi kände oss som en skolklass, som bussades runt på skolresa. Enligt den resa vi köpt skulle vi den första dagen besöka den enda urskogen i Mekongdeltat. Men efter ett tag insåg vi att resan inte alls var som den utlovats i programmet. Dagen tillbringade vi istället med att åka båt, besöka en kokosgodistillverkning, bjöds vid flertalet tillfallen pa bananvin och te, lyssnade pa ”traditionell” musik med musikanter som verkade uttråkade, besökte en tofufabrik (tofu = vegetarisk mat) som inte Ray Ban Sunglasses tillverkade någon tofu just den dagen och slutligen kom vi till våra bungalows. Dagen blev verkligen inte som vi hade tänkt oss och när vi frågade varför vi inte foljde det utlovade schemat fick vi bara bortförklaringar. Det kändes rättså surt. Kvällen blev däremot trevlig med mat och trevligt sällskap av andra resenärer på en båt som åkte en sväng pa Mekongfloden. Trots en hel del myggor så sov vi relativt bra i våra Bungalows.

Förmiddagen därpå blev mycket bättre, vi åkte till ett par flytande marknader och genom ett bananplantage på små kanaler och stora floder. Det var mysigt och intressant att få en inblick i livet längs med floden. Vi besökte en rispapperfabrik den förmiddagen också. Denna tyckte Tobbe var ok, om dock smutsig, men Pethra tyckte det var discount oakley mindre kul. Efter detta for vi till Cantho, största stan i deltat, för att äta lunch och få lite fri tid att se staden. Den fria tiden visade sig vara 15 minuter, så nu kan vi verkligen säga att vi sett stan… Efter dessa 15 minuter fick vi vänta i 2 timmar på att en ny guide skulle komma oakley outlet och följa oss upp till Saigon.

Flytande marknad i Mekongdeltat

Pa vägen hem besökte vi Tofufabriken igen, denna gång var den turligt nog inte stängd. När vi sedan bytte från båt till buss, körde vi över en hund (föraren stannade inte ens), och skumpade genom mörka kvarter till den stora staden. Till råga på allt blev Pethra magsjuk och spydde framför en polis. Låg sedan till sängs i ett par dar. Trots allt så träffade vi några trevliga medresenärer som vi sedan träffat några gånger.

Onsdagen tog vi det lungt, Pethra var ju sjuk och Tobbe lite bakis.

Igår, i torsdags, tänkte vi gå och shoppa lite. Vi fick för oss att vi skulle åka till Chinatown. Taxichafforen visste inte var det var och kommunicerade länge med de andra taxarna om var han skulle åka. När vi val virrat runt en längre tid och till slut kom fram så var det inte så mycket att se eller att shoppa i området och vi tog efter en kort promenad en taxi tillbaka bara för att upptäcka att stans bästa shopping låg två kvarter från där vi bor!

På eftermiddagen ringde vi till Thai airways för säkerhets skull (de har hävdat att man inte behöver återbekräfta deras biljetter), och tur var väl det – vår flight till Bangkok idag fredag hade blivit inställd, så vi fick boka om den till imorgon lördag istället…

Kvällen blev intressant, då vi åkte till en bra vietnamesisk restaurang på rekommendation. Med oss var ett engelskt par som vi träffat på mekongresan. Där bjod vi in en japansk affärsman till vårt bord, och vi åt och drack flera traditionella vietnamesiska rätter, varav en del bättre än andra. Notan, som dock var oerhört billig, betalades till slut av var nyfunne japanske vän. Man tackar!

Så vad gör man då med en dag extra i en stad man redan tycker sig vara klar med? Jo man tar en taxi till Saigon Water Park och åker vattenrutchbana hela dagen! Märks det att vi längtar efter beachen? Jojo, men vi är snart där, trots förseningen. Vi har bokat en bungalow på stranden på Koh Samui i Thailand dit vi anländer i morgon kväll.